Oikocredit i Afrika: Digitaliseringen ökar beslutstakten och kräver god kundkännedom
Yves Komaclo, regional director Oikocredit West Africa, and Judy Ngarachu, regional director Oikocredit East Africa.
Fågelvägen är det 4 599 kilometer mellan Judy Ngarachus kontor i Nairobi i Kenya och Yves Komaclos kontor i Abidjan i Elfenbenskusten. De två regioncheferna representerar Oikocredit på den östra respektive västra delen av kontinenten, med fem kontor i Västafrika och fyra i Östafrika. Vi har talat med dem om vad som förenar respektive skiljer sig åt i deras arbete inom Oikocredits prioriterade region.
”Nu är tiden inne för Afrika,” säger Judy Ngarachu. Detta uttalande är mottot för regionchefen Judy i östra Afrika. Det var just denna insikt som för fyra år sedan ledde till att Oikocredit utsåg Afrika till sitt strategiska fokus med målet om att fördubbla Afrikas andel av den totala utvecklingen av finansieringsportföljen fram till år 2020.
Mycket synliga i regionen
Sedan 2012 har Oikocredit ökat antalet anställda i Afrika från 43 till 46. Detta låter kanske inte som en stor ökning med tanke på kontinentens geografiska storlek, oavsett är detta en större ökning än hos många andra privata investerare. ”Vårt lokala fotavtryck och vår lokala personal ökar närheten till Oikocredits partners och ger organisationen en bättre förståelse för de marknader där vi är verksamma” säger Judy Ngarachu. ”Vi öppnade vårt kontor i Abidjan år 1994” säger Yves Komaclo.” Vi är mycket synliga och närvarande som en social partner för finansiering av mikrofinansorganisationer, jordbrukskooperativ och banker för små och medelstora företag.
Tillväxt inom mobile money
Mobile money (överförings- och betaltjänster via mobilen) växer snabbt i Afrika och detta är en stor fördel. Marknaden förändras, konkurrensen inom mikrofinanssegmentet har intensifierats och de afrikanska länderna blir allt mer attraktiva för investerare. Den allmänna accelerationen av den ekonomiska utvecklingen i afrikanska länder, digitaliserandet av kontinenten och konkurrensen förändrar takten i affärsutvecklingen och beslutfattandet. Något båda regioncheferna märker effekterna, om än på olika sätt.
”En av de viktigaste skillnaderna mellan våra regioner är det sätt som digitala finansiella tjänster har utvecklats, särskilt tillväxten av mobile money i Östafrika”, berättar Judy Ngarachu och fortsätter, ”Nästan alla har en mobiltelefon. Vi använder mobiltelefonen för att betala våra räkningar, göra överföringar, köpa varor och så vidare. Även de människor som inte har mycket pengar kan få tillgång till lån via sin mobil”.
”Vi måste reagera snabbare”
En konsekvens av digitaliseringen i Afrika är att mikrofinanskunderna nu kräver snabbare beslut. ”De kan få ett lån på sin mobiltelefon på mindre än 24 timmar”, säger Judy Ngarachu. ”Ofta har de inte tid att gå till en mikrofinansinstitution och sedan vänta två månader för att få ett lån”. Mikrofinansieringsinstitutionerna (MFIs) som Oikocredit samarbetar med kräver också att organisationen reagerar snabbare på deras låneansökningar.
Men säkerligen anser kooperativet att det är viktigt att beslut endast fattas efter noggranna kontroller och observationer av de framtida partnerorganisationerna?
- Absolut, säger Judy Ngarachu och Yves Komaclo unisont. Men ”Vi måste reagera snabbare”, säger Yves Komaclo, ”och att vara försiktiga behöver inte betyda att det tar lång tid. Kontrollprocesser påskyndas också genom digitalisering”, och tillägger, ”besluten är också en fråga om goda relationer”. Judy Ngarachu tillägger, ”Vi känner våra mikrofinanspartners ganska väl och har en god förståelse för deras verksamhet genom att vi har byggt relationer med dem över lång tid. Tack vare detta har vi möjlighet att reagera snabbt när de behöver ett lån”.
Utöver god kundkännedom berättar Yves Komaclo hur viktigt det är att de är uppdaterade på händelser på den lokala marknaden, säsonger etc. ”Vi måste vara beredda och upptäcka trender. Det finns tider på året då människor har ett större behov av pengar, som till exempel vid skolstarten, helgdagar, skördetid för kaffe, kakao och så vidare. Vi har lärt oss detta under de senaste åren och tänker därför lite mer framåt.”
Efterfrågan på lån
Så om allt utvecklas i en sådan snabb takt, finns det fortfarande ett behov av Oikocredits lån?
- Absolut, svarar Yves Komaclo. ”Det är fortfarande en stark efterfrågan på lån, särskilt inom sektorn för finansiella tjänster, men även inom jordbrukssektorn”. Judy Ngarachu berättar vidare att "jordbruket kräver dock en enorm mängd kunskap. Sättet kaffe handlas i Rwanda skiljer sig från hur det handlas i Uganda och i Kenya. Du måste veta vad som säljs, förstå dess processer och risker - det tar längre tid att utveckla". Oikocredits kontor i Afrika har därför valt att koncentrera sig på några delsektorer inom jordbruket såsom majs, mjölkproduktion, kaffe, kakao, ris och cashewnötter.
Judy Ngarachu tillägger att i mikrofinanssegmentet finns efterfrågan på båda sidor. "En MFI vänder sig till oss eftersom de behöver lån och vi vänder oss till en MFI eftersom vi vet vem vi vill arbeta med." Enligt Yves Komaclo är finansiell inkludering (tillgång till finansiella tjänster) långt ifrån en verklighet i hela regionen och växande mikrofinansinstitutioner behöver fortfarande kapital. Trots deras mycket snabba utveckling, är efterfrågan omöjlig eller svår att möta enbart genom lokala finansiella aktörer.
Arkiv > 2017 > februari
- 2017-02-28 - Omvandling av teplantager förändrar liv i norra Indien (del 2)
- 2017-02-23 - Omvandling av teplantager förändrar liv i norra Indien (Del 1)
- 2017-02-20 - Oikocredit i Afrika: Digitaliseringen ökar beslutstakten och kräver god kundkännedom
- 2017-02-08 - Oikocredit utser ny VD
- 2017-02-06 - Se filmen om vår partner PEPLs solenergilösningar i Indien